Polkupyörän toiminta perustuu:
Ketjun taipuisuus pienistä osista
Voimansiirto hammaspyörien suhteesta
Kappaleen hitaus
Tukipinta-ala ja painopiste
Polkupyörän liikkeen ylläpitäminen perustuu polkupyörässä
löytyviin hammaspyöriin, jotka ovat yhdistetty toisiinsa ketjuilla. Ketjun
taipuisuus on saatu aikaan rakentamalla ketjut monista pienistä osista, jotka
pystyvät liikkumaan kiinnitysakselinsa ympäri muodostaen muiden samanlaisten
osien kanssa taipuisan ketjun. Tämän lisäksi ketjun sisällä on taipuisuuden
mahdollistamiseksi tyhjää tilaa, johon hammaspyörissä olevat hampaat mahtuvan.
Tämä estää hammaspyörien pyöriessä ketjun lipsumisen ja etummaisen hammaspyörän
pyöriminen (joka pyörii polkemisen vuoksi) saadaan siirrettyä mahdollisimman
tehokkaasti takimmaiselle hammaspyörälle (joka vuorostaan pyörittää rengasta).
Vanhanaikaisissa pyörissä, joita kutsutaan myös
mummopyöriksi, on vain kaksi hammaspyörää mutta uudemmissa pyörissä on useita
hammaspyöriä. Hammaspyörien määrän avulla polkupyöriin saadaan vaihteet.
Vaihteet perustuvat hammaspyörien ulkokehän suuruuseroon/hampaiden määrään
siten, että mitä suurempi etummainen hammaspyörä on taimmaiseen nähden sitä
kevyempää mutta hitaampaa eteneminen on. Kun etummainen hammaspyörä on
pienempi, se joutuu pyörimään useamman kerran samaan aikaan kuin takana oleva
isompi hammaspyörä pyörähtää kerran. Jos
etummainen hammaspyörä on taimmaista suurempi, tilanne on päinvastainen. Eli,
kun etummainen hammaspyörä pyörähtää kerran takimmainen hammaspyörä on
pyörähtänyt useamman kerran jolloin myös takarengas pyörii nopeammin ja
eteneminen on nopeampaa. Näin ollen erilaisilla hammaspyörien yhdistelmillä
polkupyörään saadaan enemmän vaihteita.
Alla
olevassa linkissä on hammaspyöristä havainnollistava apletti:
http://woodgears.ca/gear_cutting/template.html
Polkupyörän pystyssä pysyminen perustuu kappaleen hitauden,
eli kappaleen taipumukseen säilyttää asemansa, sekä tukipinta-alaan ja
painopisteeseen. Painopisteeksi kutsutaan pistettä, josta kappale voidaan tukea
niin, että se pysyy tasapainossa. Kun polkupyörän ja pyöräilijän yhteinen
painopiste (noin satulankohdalla) pysyy pyörän renkaiden ja niiden väliin
muodostuvan pinta-alan sisällä pyörä pysyy pystyssä.
Tehtävänanto:
Perehtykää valitsemanne laitteen toimintamekanismeihin ja laitteeseen liittyvään fysiikkaan. Käytä apunasi esimerkiksi kuvia.
Tehtävänanto:
Perehtykää valitsemanne laitteen toimintamekanismeihin ja laitteeseen liittyvään fysiikkaan. Käytä apunasi esimerkiksi kuvia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti